Geen categorie

stoicijnse Meditatie

Zoals jullie wel hebben gemerkt hebben Kim en ik de afgelopen week aandacht besteed aan meditatie. De laatste tijd heb ik me weer eens verdiept in de praktische filosofie door allerlei Webinars (o.a www.school of life.nl). Daarbij kwam ik een interessante lezingen tegen over de Stoïcijnen. In tegenstelling tot de “meer bekende” meditatie  gaan de Stoïcijnen ervan uit dat  je gedachten/ angsten functioneel zijn en dat je er best naar mag luisteren en er vooral ook iets mee mag doen! Een van de bekendste filosofen uit die tijd is Epictetus. Een van zijn bekendste quotes is: 

“mensen raken niet van streek door de gebeurtenissen maar door de manier waarop ze tegen die gebeurtenissen aankijken”.

Wat ik zo fijn vind aan deze manier van kijken is dat je ook mag kijken naar je negatieve gedachten in plaats van die maar “weg mediteren”. Ik zal in het kort de oefeningen beschrijven en ik verwacht dat Kim en ik , als het weer kan, hier een themadag over organiseren. 

  1. Negatieve visualisatie(premeditatio malorem): hierbij ga je uit van het meest negatieve scenario. Bijvoorbeeld in deze Corona tijd; ik ga nooit meer geld verdienen, ik moet mijn huis verlaten, ik moet op straat leven , ik heb geen eten meer. Door op deze manier te visualiseren kan het je nooit meer overvallen. 
  2. Wat zou een “wijze” doen? Bedenk wat verstandig is volgens de klassieke deugden en de wetten van de natuur. Dus in geval van Corona, blijf thuis, houdt 1,5 meter afstand, overleef dit virus!
  3. Plaats het in perspectief. Hoe belangrijk zijn deze situaties nou echt? In geval Corona; hoe naar is deze situatie voor jou?
  4. Elke dag is er 1, er zijn maar weinig dingen waar we invloed op hebben dus kijk per dag wat er in jouw invloedsfeer ligt om te veranderen….

Dit is een hele korte samenvatting van een Stoïcijnse Meditatie. Het is wel een hele fijne manier om je angsten en zorgen een plek te geven, en goed de dagelijkse beslommeringen te reflecteren. Als je uitgaat van het meest negatieve kan het alleen maar meevallen, toch? Deze methode zorgt er in mijn ogen voor dat je jezelf voorbereid op allerlei situaties zodat er minder ruimte is voor het onverwachte/ angstige. Dat zorgt er weer voor om je emoties beter te beheersen en zo meer uit het leven te halen. 

Gewoon een klein filosofielesje, liefs , Nicole

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *